Marketingová komunikace E-mail marketing
menu
home Blog  Blog KOMUNIKUJTE NA FACEBOOKU SPRÁVNĚ

KOMUNIKUJTE NA FACEBOOKU SPRÁVNĚ

 
KOMUNIKUJTE NA FACEBOOKU SPRÁVNĚ

11 tipů pro malé firmy

Založili jste si na Facebooku firemní profil, protože tam dnes musí být každý?

Nepřivádí k vám Facebook nové zákazníky a nevytváří nové obchody tak, jak jste čekali?

Zjistili jste, že nevíte, co tam vlastně máte psát? A jak často?


 

Pokud jste odpověděli alespoň jednou ano, pak věřte, že v tom nejste sami.

Malý podnikatel nebo živnostník má co dělat s tím, aby svůj čas věnoval hlavně svému podnikání. A většinou ani nemá zaměstnance, který by se na tuto práci mohl hodit nebo peníze, aby si zaplatil nějakého novináře, PRistu, copywritera nebo jednoduše správce svého facebookového profilu.

Pokud jste ustrnuli v tomto zoufalém bodu a nechcete s tím nic již dělat, pak nečtěte dál. Ne pro každou firmu je toto prostředí opravdu vhodné! Pokud tomu přece jen dáváte ještě naději, protože víte:

za a) stále je to největší sociální síť na světě,

za b) jen v ČR má přes 3 miliony uživatelů, tzn. že skoro každý druhý Čech je na Facebooku,

a za c) z toho více jak 50% uživatelů se přihlašuje denně..., což z něj dělá ideální nástroj pro získání nových zákazníků....,

pak se zkuste držet těchto rad, které v drtivé většině opravdu fungují:

 

1) vytvořte strategii

Odpovězte si na otázky: Pro koho? A jak? Zaměřte se na svou cílovou skupinu, zjistěte, jaké má potřeby a touhy, jakým jazykem mluví a přizpůsobte se tomu. Nebojte se prodávat. Připravte si benefity, které zákazníkovi přinesete vy nebo váš produkt, nikoli pouze popis o kvalitě výrobku. Řekněte si, jaké obrázky, videa, texty budete sdílet. Rozhodněte, zda budete používat Facebook jako zákaznickou podporu. Máte připraven web pro odkazování? Budete propojovat s blogem, články? Sledujete nejnovější trendy nejen ve vašem oboru? A hlavně, nejprve se seznamte s pravidly Facebooku. Není nic horšího, když po zablokování vašeho profilu, musíte začít od začátku.

2) udělejte si dlouhodobý plán

Než se rozhodnete, ve kterém dni budete dávat příspěvky o nových produktech a ve kterém ohromíte neotřepaným vtipem, pak by se vám mohly hodit poslední výzkumy společnosti Buddy media. Příspěvky z odvětví zábavy sledují fanoušci nejraději v pátek, sobotu a neděli. Média snadno uspějí o víkendu a jen velmi těžko v pondělí. Pro prodej svých produktů zvolte středu a neděli a vyhýbejte se pátku. Finanční věci s nimi můžete probrat ve středu a ve čtvrtek. Módě patří čtvrtek, pondělí a středa, o jídle a pití se s nimi bavte v úterý a ve středu, se zdravím a krásou můžete nejlépe uspět ve čtvrtek, se sportem v neděli a s cestováním v úterý, čtvrtek a pátek. Na úspěšnost má vliv i zjištění, že příspěvky zveřejněné mimo klasickou pracovní dobu, zejména brzy ráno nebo večer, mají o pětinu více reakcí. Proto, nezveřejňujte své příspěvky zrovna, když sedíte v práci u počítače. V příspěvku lze nastavit čas publikování pomocí ikonky hodin v levém dolním rohu, tak toho směle využívejte.

3) vybízejte fanoušky k akci  

Pokud si zasloužíte pochvalu, řekněte si o ni. Tak to funguje v normálním životě a na Facebooku obzvlášť. Proto se nebojte říct o Like! Chtějte sdílet a komentovat. Mimochodem víte, že pokud svým příspěvkem fanoušky nebudete motivovat k co největší aktivitě, nemilosrdný facebookový nástroj zvaný EdgeRank rozhodne, který příspěvek, komu, v jaké míře a jestli vůbec, bude vašim fanouškům zobrazovat?

4) chtějte dialog, ptejte se, co vaše fanoušky zajímá

Vytvářejte otázky, dávejte snadné úkoly, ptejte se fanoušků na názor, zapojte je. Facebook je jeden z nejlepších nástrojů k získávání zpětné vazby, k vyprovokování konverzace a lehčí formě zabavení uživatelů. Otázky by měly být krátké a srozumitelné, měly by se týkat značky a neměly by být příliš odborné, aby na ně mohl odpovědět každý. Ale ne zase moc obecné, aby se na ně nemohl ptát vlastně kdokoli. A že máte své fanoušky vyzývat k vyjádření názoru na váš produkt ani nemusím snad psát...

5) vždy reagujte na komentáře a zprávy

Sledujte dění na vašem profilu. Není nic horšího než nezodpovězená výzva, otázka nebo komentář. Dokázali byste tím akorát nedostatečný zájem o vaše příznivce. Reagujte pokud možno rychle. A nemažte nepříjemné komentáře a dotazy. Vždy se snažte odpovídat mile a vstřícně. Někteří komentující se nebojí rozmáznout vaši špatnou reakci i na jiných profilech.

6) nebuďte nudní, bavte své fanoušky

Vyhněte se zprávám typu: “Už máme 200 fanoušků!”  Opravdu si myslíte, že to vaše fanoušky zajímá? Ve většině případů je jim jedno, s jak početnou skupinou sledují vaše příspěvky. Chtějí si přečíst raději něco zábavného, informačně přínosného. Využijte toho a nabídněte jim zajímavý obsah.

7) nebojte se osobních příběhů a upřímnosti

Kratší příspěvky mají teoreticky větší šanci na úspěch, pokud ale máte něco opravdu zajímavého na srdci, na délce nezáleží. V červnu loňského roku firma UPC nasbírala více jak třičtvrtě miliónů Like k příspěvku o jejich zaměstanci, který při své rozvážce našel bloudícího muže s Alzheimrovou chorobou a počkal s ním až do příjezdu příslušných orgánů. Lidskost prostě zabírá.

8) bez emocí to jde těžko

Víte proč se v reklamách nejvíce objevují děti, zvířata nebo sportovní zápolení? Protože se s takovými příběhy lidi lehce dokáží identifikovat. Stávají se tak zaručeným spouštěčem různých pocitů, přání a tužeb. Samozřejmě ty pozitivní zabírají nejvíce. A pokud vám dojdou nápady na vlastní emotivní příběhy, nebojte se přiživit na aktuální vlně. Sportovních událostí, dětských příběhů nebo božských zázraků je stále dost. Jen to nepřehánějte.   

9) dávejte rady a zkušenosti zdarma

Pokud se živíte službami v čemkoliv, musíte občas něco ze své moudrosti pustit zadarmo. Dost na to, aby vám někdo zaplatil za doplnění informací. Většina nakonec zjistí, že je jednodušší využít vašich zkušeností a odbornosti, než se do toho pouštět sám. S produkty, které vyžadují další činnost, je to snadnější. Vždy můžete nabídnout bezplatnou radu, jak si danou věc správně nainstalovat, užívat nebo uvést do chodu.

10) pracujte se statistikami

Firemní facebookový profil nabízí slušné statistiky, ze kterých se můžete poučit. Umožňuje sledovat účinnost neplacených příspěvků i reklam. Pracujte na své kreativitě a zkoušejte, co vaši fanoušci nejvíce ocení.   

11) není jediný a správný způsob, jak profil spravovat


A pamatujte, že Facebook by neměl suplovat webovou firemní prezentaci. Berte jej jako další informační kanál, na kterém si lze dovolit o něco více neformální přístup než obvykle.


A co váš Facebook? Co vám nejvíc brání ho spravovat? Budeme rádi, když se s námi podělíte o zkušenosti se spravováním vašeho firemního profilu.



Autor článku: Kateřina Chodurová
 
 
 
info@relative.cz / +420 724 482 112 / +420 568 840 038 / copyright Relative